vrijdag 16 november 2012

Glasmozaïeken

Een vijftiental jaren geleden kwamen we in Antwerpen in een winkel terecht waar ze vooral tiffanylampen hadden en dit was weer een nieuwe kleurimpuls voor mij! We kochten zo'n lamp maar wisten toen niet dat deze gemaakt was in de lage loonlanden. En altijd op zoek naar meer kleur en liefst ook nog heel intens ontstond bij mijn echtgenoot Ben en mezelf de wens om dit aan te leren. We wilden namelijk zelf een aantal ontwerpen maken van glasramen voor in ons huis. In het jaar 2000 volgden we beiden een cursus in Deurne in de Tiffanyshop van een drietal avonden, genoeg om de techniek te leren en creativiteit hadden we zelf genoeg. Hieronder het eerste glasraam in onze keuken, een ontwerp van Ben. Afmeting 40cm op 60cm.


Later volgde dan het eerste voor in de living van de Cap Blanz Nez, ons geliefde vakantieoord, op de foto hieronder.

 

Het pronkstuk in onze living is de klok ook gemaakt door Ben en met 6 spaarlampen erin.


Maar het gevolg was dat we heel veel stukjes glas overhadden en ik kon die niet weggooien. Zo kwam ik op het idee om glasmozaïken te maken. Je hebt een stevige plank nodig die ik eerst voorzag van een grondlaag primer. Dan een potloodtekening en je kan beginnen passen en puzzelen met een glassnijder en mozaïeklijm bij de hand en eventueel ook wat pleisters want een kwetsuurtje hoort er bij.


Hier ben ik bezig aan de mozaïek voor mijn moeder met zonnebloemen.
Nog altijd een van de mooiste!

 

Op mijn hobbykamertje hangt de mozaïek die je hieronder ziet. Afmetingen ongeveer 120 cm op 35 cm. 
En die zie ik nog altijd het liefst omwille van de oranje kleuren.

 

De laatste van een haan ben ik met veel moed drie jaar geleden aan begonnen en is pas afgeraakt dit jaar in juni. In augustus hebben Ben en Emily dan de finishing touch toegepast, het voegen. In Antwerpen in de Balans een klein winkeltje waar ze alle verfbenodigdheden hebben kochten wij pigmenten in poedervorm die ik kon toevoegen aan het voegsel, want ook dat wou ik in kleur hebben. De volgende zal nog eventjes moeten wachten bij gebrek aan heel veel tijd!


Waar we ook nog elke dag opnieuw van genieten is de lamp die Ben zelf heeft ontworpen en gemaakt, eigenlijk is alles wat je hier ziet eigen ontwerpen, iets namaken interesseert ons absoluut niet.

 

En tot slot ook nog een foto van de zelfgemaakte buitenverlichting.


Er hangen er vijf maar geen enkele is gelijk. En ze trotseren weer en stormwind!



















4 reacties:

Gebreidesjaals: Knitted Scarfs or Scarves zei

Waaauw wat mooi.. !! ik ben er helemaal stil van, ga exposeren bij een goede gallery!! gr. mieke

Liz zei

Wow, that's really great! Very beautiful! Love it! Liz

Keek Art zei

AMAAAIIII dat is mooi gedaan hoor! er hangt precies heel wat creativiteit bij jullie!

mija zei

Wat is dat allemaal adembenemend mooi!!!Woh!!ik heb er geen woorden voor maar al die kleuren daar hou ik ook van.

groetjes,
Ferme marie

Een reactie posten